A
méta egy magyar labdajáték, amely még a régi várháborúk emlékét őrzi.
Eredetileg az iskolák, kollégiumok diáksága játszotta városon majd később falun
is elterjedt. Tekintettel, hogy a játék eredete több évszázadra nyúlik vissza,
az idő folyamán ennek szabályai változtak és több változata is elterjedt, mint
például a várméta, körméta és futóméta.
A vármétát két,
tíz-tizenöt főből álló csapat játssza ütővel és labdával. Egy mérkőzés
általában két húszperces körből áll, melyek között a csapatok szerepet és
helyet cserélnek.
A csapatok
megjelenésével a játék már majdnem kezdődhet is, csakhogy előbb el kell
dönteni, hogy ki milyen szerepben kezd, amit általában a bírók döntenek el,
érme feldobásával.
Az ütőjátékos
kiválasztja a feldobót, elüti a labdát majd választ: - ha az ütés jól sikerült,
akkor az ütőt letéve körbefutja a várak vonalát úgy, hogy azokat kézzel
megérinti, majd visszaérkezik a métavonal mögé. - ha az ütés nem sikerült jól,
de elütötte a labdát, akkor várnia kell a következő lehetőségre. Ám ha el sem
találta vagy meg sem próbálta elütni a labdát, akkor kérhet még két dobást, ám
ezek után mindenképp átadja helyét.
Eközben az
elkapók megpróbálják a labdát mihamarabb visszajuttatni a feldobóhoz, aki azt
visszakapva és a métavonalra téve „ÁLLJ!
”-t kiált. Ekkor a játék megáll, míg a bíró tisztázza a futók helyzetét.
Az „ÁLLJ!” Elhangzásakor, ha valamelyik futójátékos nem az elkapók térfelén valamelyik várban tartózkodott, börtönbe kerül!
Az „ÁLLJ!” Elhangzásakor, ha valamelyik futójátékos nem az elkapók térfelén valamelyik várban tartózkodott, börtönbe kerül!
Tehát ütés után a
következő ütőjátékos áll a métavonalhoz, és ez így megy tovább, míg le nem
telik az idő vagy éppenséggel el nem „fogynak” az ütőjátékosok.
Filep Attila
No comments:
Post a Comment