Monday, May 19, 2014

Volt, van vagy lesz bicikli(kul)túra Kolozsváron?

Találós kérdés

Melyik az a közlekedési eszköz, amelyhez sem üzemanyag, sem jogosítvány nem kell, és ami sportot igénylő lényéből fakadóan biztosítja számunkra a hosszú élet titkát? Mi a neve annak a nagyon hasznos jószágnak, ami kevés helyet foglal, számos parkolási lehetőséget kínál, és könnyen veszi a forgalmi akadályokat is? Bár a leírás Mátyás király lovára is ráillik, most mégsem a négylábú igavonó állatról, hanem a környezetkímélő kerékpárról lesz szó. Persze, a ló is van olyan környezetkímélő, mint egy bicikli, de mára már csak városunk királya rendelkezik ilyen kiváltságos forgalmi engedéllyel.


Nosztalgia

A legelső lánchajtású kerékpár vázlatát már az 1500-as években megrajzolta a polihisztor Leonardo da Vinci. A német származású Karl Friedrich Drais bárót kell dicsérni az első kétkerekű futógép megalkotásáért, aki 1817-ben mutatta be a mai kerékpár ősét. Kolozsváron 1881 körül jelent meg az első bicikli, de meglepő módon a hatóságok és a közönség nem fogadta nagy rokonszenvvel a kétkerekű járművet. Ezt bizonyítja az a tény is, hogy az első alkalommal meghirdetett kerékpárversenyre csupán egyetlen személy jelentkezett, ezért az esemény elmaradt. A Kolozsvári Atlétikai Club kerékpár köre 1887-ben alakult meg a biciklizést kedvelő személyeknek, népszerűsítve így ezt a sportágat is. A kolozsvári kerékpárversenyek 1889-től kezdve váltak egyre népszerűvé az akkori atlétikai klubból kivált Kolozsvári Kerékpáros Egyletnek köszönhetően. A következő években megépült a Sétatéri parkban a legelső kerékpáros pálya is, a kolozsvári sportélet központjává téve a Sétateret. Az egylet aranykorát követően, amikor az ország legjobb kerékpárosai vettek részt a szervezet versenyein, 1897 után bevezették a kerékpáradót, ami a biciklizők drasztikus csökkenéséhez, majd az egylet felbomlásához vezetett.


Két keréken a XXI. Században

Románia az utolsó előtti helyen áll egy 2013-as, az Európai Biciklisek Szövetsége által készített kerékpáros infógrafikájában, melyben az EU-s országok biciklizési szokásait hasonlították össze. Dánia, Hollandia és Svédország állnak a lista elején, hiszen ők nagy jelentőséget tulajdonítanak országukban a biciklikultúrának. Székelyhidiné Malvina jelenleg Barendrechtben, Hollandiában él, és saját tapasztalatból állítja, hogy ott már általános iskolában oktatják a kerékpárral való közlekedés módját, és hogy egy két éves gyereknek legalább fabiciklije van: „A hollandok szeretnek minél kevésbé környezetszennyező járműveket használni, nem beszélve arról, hogy itt tökéletesen kiépített bicikliutak vannak. Teljesen megoldották ezeket, és a legtöbbször a biciklinek elsőbbsége van az autóval szemben. A bicikliút a körforgalomba is bevezet, és mivel sokan vannak biciklizők, nagyon kell rájuk figyelni kocsival.” Malvina szerint olyan kultúrája van Hollandiában a biciklizésnek, hogy nem kérdés, hogy legyen mindenkinek kerékpárja.



Még kérek pár kerékpár utat Kolozsvárra!

Kolozsvárnak van még mit fejlődnie ahhoz, hogy egy holland kerékpárúttal vetekedni tudjon. A kincses város közel 19 km hosszú bicikliút-hálózatának kiépítése évek óta a Kolozsvári Polgármesteri Hivatal célkitűzései közé tartozik. A jelenlegi kerékpározási feltételek sok bicikliző közlekedését megnehezítik. Veibel Lehel, a már évek óta Kolozsváron élő egyetemista véleménye az, hogy igen kevés bicikliút van Kolozsváron, és amely utak vannak, azok nincsenek elkülönítve a járdáktól: „Szép és jó, hogy legalább vannak, de hagynak kívánnivalót maguk után. Jobban el kellene különíteni őket, ezzel is elősegítenék a biciklizők gördülékenyebb közlekedését. A Deák Ferenc utcán ugyanakkor sokan pofátlanul ráparkolnak a biciklissávra, és ez nagyon idegesítő tud lenni.” Csoma Nóra, harmadéves egyetemista a járókelők hozzáállásával sincs megbékélve: „Szerintem a központban viszonylag jól ki vannak dolgozva a kerékpárutak, viszont az idegesítő, hogy a gyalogosok a bicikliutakon járnak. És hiába csengetek, nem állnak félre. Én azt szeretném a legjobban, ha a bicikliutak a járda és az út között lennének, mint pl. a Diákház mellett, mert akkor senki sem foglalná el senkinek az útját.”





             Kritikus a helyzet

A mára már jól ismert városi kerékpáros felvonulást minden hónap utolsó péntekén tartják meg világszerte. A Critical Mass célja, hogy felhívja a figyelmet a biciklizőkre, és hogy népszerűsítse a kerékpáros közlekedést. Kolozsváron március 28-án volt a legutolsó ilyen biciklis felvonulás, amelyen kortól függetlenül vehettek részt a városlakók. Veibel Lehel legutóbb is azért csatlakozott a hosszan kígyózó biciklisorhoz, mert fontosnak tartja, hogy még több bicikliúttal gazdagodjon a város, és hogy még több ember megszeresse a biciklizést, hiszen így nem lenne mindig egy rémálom a kolozsvári forgalom a délutáni órákban. Másrészt pedig jó látni, hogy amikor szép az idő, kijön vagy kétszáz vidám bicikliző erre a megmozdulásra tekerni egyet – tette hozzá a rendszeres biciklihasználó. 



Kolozsvár Teker!

Kolozsvár híres változatos programkínálatáról. Nincs ez másképp a biciklizéssel sem. Kerekes Endre Tibor, a Kolozsvár Teker Kerékpárklub tagja elmondta, hogy a sportklubot 2009-ben alapították a biciklizés, mint életstílus népszerűsítése céljából: „A sportklub megalakulását követően évente hat hegyikerékpár versenyt szerveztünk, amely gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt szólt. Most áttértünk a maraton típusú versenyekre, amiből három ilyen verseny lesz évente.” A Kolozsvár Teker emellett külön gyerekeknek is meghirdet versenyeket, amelyeknek az a célja, hogy a gyerekek megtanulják a helyes közlekedési szabályokat – egészítette ki a sportklub tagja. Kerekes Endre szerint a startnál levő emberek száma évről évre nő, ami azt jelenti, hogy az emberek szeretnek részt venni a versenyeken, és hogy a klub is jól végzi a dolgát.





Meteorológiai előrejelzés biciklizőknek

Az elkövetkezendő időszakban remélhetőleg Kolozsváron is megerősödik a nyugati szél, és a felhőzet helyett a bicikliutak vastagszanak majd meg. A légszennyező anyagok mennyisége pedig az egészségügyi határérték fölé fog kerülni, ha a Polgármesteri Hivatal nem tesz valamit a bicikliút-hálózat megfelelő kiépítéséért. Mindazonáltal a városra kiadott elsőfokú riasztás is csak akkor fog megszűnni, ha Kolozsvárból is bicikliváros lesz.




                                                                                                            Vadas Henrietta



No comments:

Post a Comment